Tässä minun perusfilosofiani harjoituksen perusperiaatteiden osalta niin, kuin ne tällä päivämäärällä koen:

  • Yinjooga on funktionaalinen, ei esteettinen harjoitus –> oleellista on se miltä asana tuntuu, ei se miltä se näyttää.
  • Yinjooga on keho-mielen harjoitus. Kehon kireyksistä osa on fyysistä ja osa psyykkistä. Jotkut jäykkyydet poistuvat venyttämällä, toiset taas rentoutumalla. Joskus tarvitaan myös psykologia!
  • Yinjooga sopii kaikille perusterveille aikuisille.
  • Asanaan menee aina ihminen, ei keho.
  • Yinjoogassa optimi ei ole milloinkaan sama kuin maksimi. Vähemmän on enemmän.
  • Älä vertaa itseäsi muihin, sillä jokainen keho on erilainen.
  • Opettele kunnioittamaan kehoasi. Älä käytä koskaan väkivaltaa tai pakottamista sitä kohtaan.
  • Älä mene asanaan vaan anna asanan tulla sinuun. Tule myös aikanaan pois asanasta lepotilaan, jotta asana pääsee pois sinusta.
  • Etsi rajasi ja jää nojaamaan sitä vasten. Pyrkimättä sen yli tai läpi. yinjoogassa aika siirtää rajoja – lempeästi mutta  vääjäämättä.
  • Aika on huomattavasti tärkeämpi tekijä yinjoogassa kuin intensiteetti.
  • Antaudu asanalle. Anna sen hoitaa tekeminen ja keskity itse tietoiseen olemiseen. 
  • Maksimoi aina oleminen ja minimoi tekeminen.
  • Yinjoogassa sinun ei tarvitse tavoitella mitään. Harjoituksessa on kyse vastaanottamiselle antautumisesta.
  • Säännöllinen harjoitus tuo tullessaan terveyttä, tyyneyttä ja tyytyväisyyttä.
  • Jokainen minuutti asanassa on erilainen. Ole tietoisesti kaiken aikaa läsnä, tarkkaile, tunne, kuuntele – ja tee tarvittaessa hienosäätöä.
  • Asana ei ole koskaan vankila – sen ovi on sinulle aina auki. Kulje siitä vapaasti sisään ja ulos aivan kuten tahdot. Et tarvitse kenenkään lupaa poistuaksesi asennosta.
  • Opi kuuntelemaan kehosi kuiskauksia, jotta sen ei tarvitse huutaa tullakseen huomioiduksi.
  • Kipu ei kuulu yinjoogaan. Kipu on kehon tapa sanoa, että vaihda asentoa.
  • Älä pakota itseäsi olemaan liikahtamatta vaan salli itsellesi se, ettei sinun tarvitse liikkua.
  • Anna hyvien asioiden tapahtua omalla painollaan. Ilman pakottamista tai kiirettä.
  • Kaikki tunteet ja tuntemukset kuuluvat yinjoogaan. älä jää niiden vangiksi, äläkä usko aina omia ajatuksiasi. Mikään ei ole ikuista, eivät myöskään tunteesi tai tuntemuksesi.
  • Käytä harjoitusta hyvinvointisi ylläpitoon ja edistämiseen, jotta sinun ei tarvitsisi käyttää aikaa hyvinvointisi palauttamiseen.

Opettajille avuksi pari avaintekijää hyvän harjoituksen suunnittelun sekä ohjaamisen suhteen:
1) Älä ahnehdi asanoita vaan pidä asanat tarpeeksi pitkinä.
2) Muista selkärangan kuusi liikesuuntaa.
3) Pidä taukoja asanoiden välillä.
4) Anna hiljaisuutta eli älä puhu harjoitusta tukkoon vaan jätä tilaa jokaisen omalle kokemiselle.
5) Puhu vain asioista, joista tiedät.
6) Älä “sanoita” kokemuksia valmiiksi.
7) Varmista, että harjoitus virtaa ja asanoista toiseen siirtymiset soljuvat sujuvasti ilman turhia kommervenkkejä.
8) Ei ole yhtä oikeaa ja aitoa yinjoogaa. Jokainen opettaa sitä omalla tavallaan.

SAA JAKAA!
Kategoriat: Joogablogi

0 kommenttia

Vastaa