Perusfilosofia harjoituksen perusperiaatteiden ymmärtämisen osalta:

  • Yinjooga on funktionaalinen, ei esteettinen harjoitus –> oleellista on se miltä asana tuntuu, ei se miltä se näyttää.
  • Yinjooga on keho-mielen harjoitus. Kehon kireyksistä osa on fyysistä ja osa psyykkistä. Jotkut jäykkyydet poistuvat venyttämällä, toiset taas rentoutumalla.
  • Asanaan menee aina ihminen, ei keho.
  • Yinjoogassa optimi ei ole milloinkaan sama kuin maksimi. Vähemmän on enemmän.
  • Älä vertaa itseäsi muihin, sillä jokainen keho on erilainen.
  • Opettele kunnioittamaan kehoasi. Älä käytä koskaan väkivaltaa tai pakottamista sitä kohtaan.
  • Etsi rajasi ja jää nojaamaan sitä vasten. Pyrkimättä sen yli tai läpi. yinjoogassa aika siirtää rajoja – lempeästi mutta  vääjäämättä.
  • Aika on huomattavasti tärkeämpi tekijä yinjoogassa kuin intensiteetti.
  • Antaudu asanalle. Anna sen hoitaa tekeminen ja keskity itse tietoiseen olemiseen. 
  • Maksimoi aina oleminen ja minimoi tekeminen.
  • Yinjoogassa sinun ei tarvitse tavoitella mitään. Harjoituksessa on kyse vastaanottamiselle antautumisesta.
  • Säännöllinen harjoitus tuo tullessaan terveyttä, tyyneyttä ja tyytyväisyyttä.
  • Jokainen minuutti asanassa on erilainen. Ole tietoisesti kaiken aikaa läsnä, tarkkaile, tunne, kuuntele – ja tee tarvittaessa hienosäätöä.
  • Asana ei ole koskaan vankila – sen ovi on sinulle aina auki. Kulje siitä vapaasti sisään ja ulos aivan kuten tahdot. Et tarvitse kenenkään lupaa poistuaksesi asennosta.
  • Opi kuuntelemaan kehosi kuiskauksia, jotta sen ei tarvitse huutaa tullakseen huomioiduksi.
  • Kipu ei kuulu yinjoogaan. Kipu on kehon tapa sanoa, että vaihda asentoa.
  • Älä pakota itseäsi olemaan liikahtamatta vaan salli itsellesi se, ettei sinun tarvitse liikkua.
  • Anna hyvien asioiden tapahtua omalla painollaan. Ilman pakottamista tai kiirettä.
  • Kaikki tunteet ja tuntemukset kuuluvat yinjoogaan. älä jää niiden vangiksi, äläkä usko aina omia ajatuksiasi. Mikään ei ole ikuista, eivät myöskään tunteesi tai tuntemuksesi.
  • Käytä aikaa hyvinvointisi ylläpitoon ja edistämiseen, jotta sinun ei tarvitsisi käyttää aikaa hyvinvointisi palauttamiseen.
SAA JAKAA!
Kategoriat: Joogablogi

0 kommenttia

Vastaa