Ensimmäinen askel kohti parempaa hyvinvointia

Olen aloittanut oman joogapolkuni äijäjoogan ja sen perustajan Veikko Tarvaisen parissa. Jos ei alussa olisi ollut mahdollisuutta joogata ilman notkeiden naisten läsnäoloa, olisi saattanut koko joogaamisen kynnys jäädä allekirjoittaneelta aikoinaan ylittämättä. Oli mukavan turvallista ja luontevaa mennä testaamaan joogaa, kun tiesi että paikalla on vain jäykkiä ja samanlaisten kropan & kopan kankeuksien kanssa painivia äijiä.

Äijäjooga on leppoisaa, helppoa ja silti tehokasta kehon sekä mielen hoitoa. Jokaisessa harjoituksessa otetaan huomioon niin keholliset erilaisuudet, kuin myös miehille tyypilliset kireydet, esimerkiksi lantiossa ja takareisissä. Harjoituksessa sekä avataan että vahvistetaan kehoa. Kaikki jogaaminen tapahtuu uskonto-, politiikka- ja kilpailuvapaalla vyöhykkeellä ja senkin puolesta äijäjooga sopii jokaiselle karvaisemman sukupuolen edustajalle. Ikään, kokoon tai taustaan katsomatta.

Jokainen harjoitus sisältää monipuolisia, mutta helppoja liikkeitä niin joogamatolla maaten, istuen kuin seisten. Jos kaipaa vähän enemmän haastetta ja hikoilua niin sitten kannattaa kokeilla jäbäjoogaa. Äijäjoogaharjoitus päättyy aina selinmakuulta tehtävään rentoutushetkeen, jossa keho voi aloittaa palautumisen tehdyistä liikkeistä ja mieli saa vielä hetken levätä puhtaassa olemisen tilassa. Nautonnillosta, palkitsevaa ja hyvinvoinnin kannalta erittäin tärkeää.

”Liika kankeus ei ole millään tavalla looginen syy jättää jooga väliin. Se on ihan sama asia, kun jättäisi syömisen väliin vetoamalla liian voimakkaaseen nälkään. Siksi juuri joogaa tehdään, että kehon (ja mielen) jäykkyydet hieman helpottaisivat!”