Olen viimeisten kuukausien aikana laajentanut repertuaariani. Ohjaamieni joogatuntien joukkoon on ilmestynyt nyt myös restoratiivinen jooga, jonka sain lisättyä Yoga Nordicin studion viikkoaikatauluun, kun palautteen perusteella tuntui että sellaiselle olisi tarvetta ja kysyntää. Etenkin kun omaan viikkolistaani ilmestyi lisää dynaamisia hot-joogatunteja, tuntui myös itsestäni, että sille olisi hyvä saada vastapainoa. Yin ja yang, you know.

Mitä se restoratiivinen jooga sitten oikein on?

Sana restore (eng.) tarkoittaa palauttavaa. Se aika hyvin kuvaakin sitä, mistä restoratiivisessa joogassa on kyse. Siinä palautellaan rennoilla asanoilla (l. asento) kehoa, jotta akut latautuvat, jännitykset poistuvat ja lihakset sekä nivelet rentoutuvat. Restoratiivinen jooga on siis syvärentoutusta niin keholle kuin mielelle, sillä mahtavasti kehon rentoutuminen leviää myös pään sisälle!

Äärimmäisen lempeästä, yin-joogaan pohjatuvasta, mutta sitäkin rauhallisemmasta olemisesta siis on kyse. Hiki ei siis harjoituksen aikana puske pintaan, joten olenkin ohjeistanut oppilaita aina laittamaan hupparin päälle ja villasukat jalkaan, jotta tunnilla ei tulisi vilu.

Omat restoratiiviset ohjaukseni ovat sisältäneet myös aina äänimaljarentoutuksen eli olen soitellut tiibetiläisiä kelloja ja välillä antanut tuulikellojenkin helkätä. Keskittymällä kuuntelemaan on helpompi sulkea muut aistit pois pelistä ja sitä kautta on mahdollista antaa mielenkin levätä, kun keho on lempeässä asanassa nauttimassa omasta rentoutushetkestään. Eli keho sekä mieli ovat molemmat kohdealueena, kun restoratiivista tuntia suunnittelen ja ohjaan. Eihän niitä erottamaankaan pysty. Aika vaikea on kehon rentoutua, jos mieli on stressaantunut. Ja sama pätee tietenkin myös toiseen suuntaan.

Restoratiivisen joogatunnin peruskaava

Yhden harjoituksen aikana on tunneillani yleensä noin kuusi asanaa eli tahti on todella hidas, suorastaan korostetun viipyilevä. Asennoissa ollaan aina niin kauan, että viimeisinkin jännitys poistuu ja keho antautuu olemiseen ilman vastaanhangoittelua. Siksi on äärimmäisen tärkeää tehdä niitä kaikkein lempeimpiä, yin-pohjaisia asanoita, kuten tuettua Savasanaa tai seinää vasten tehtävää Perhosta.

Aloitan yleensä restoratiivisen tunnin ohjatulla kehomeditaatiolla, jolloin keho käydään pala palalta läpi ja samalla annetaan sen ruumiinosa kerrallaan rentoutua ja muuttua pehmeän painavaksi. Joku lyhyt hengitysharjoituskin on ollut aina tapana ottaa harjoituksen alkuun, jotta etenkin uloshengityksen rentouttava voima saadaan valjastettua tukemaan harjoitusta ja kehon palautumista päivän rasituksista.

Harjoituksen pääasanat kohdistuvat joko selän, lantion tai rintakehän alueelle eli sinne, mihin arjen keskellä tuppaamme pakkaamaan turhia jännitteitä, huolia ja kiristyksiä. Niitä sitten lempeästi sieltä ajan ja asanan avulla vapautellaan… Bolsterit, viltit, joogatiilet ja kaikki muutkin apuvälineet ovat kaiken aikaa käytössä, jotta keho saadaan aina laitettua niin tuetusti kulloiseenkin asanaan, että siellä ei tarvitse pienintäkään työskentelyä tai lihasvoimaa käyttää asanassa pysyäkseen.

Harjoituksen loppu sisältää usein sitten hieman pidemmän (n. 10 min) Savasanan, jossa viimeistään päästetään irti kaikesta ja nautitaan siitä raukeudesta, joka on tunnin aikana saatu aikaan. Palkitsevin vaihe ohjaajan kannalta on aina se, kun näkee kuinka onnellisen ja uudelleen latautuneen oloisia ihmisiä salista hymyssä suin poistuu. Sen vuoksi olenkin entistä vakuuttuneempi siitä, että juuri restoratiivisen joogan kaltaiset lempeät latautumisharjoitteet ansaitsevat paikkansa kiireisen ja stressaavan arjen keskellä.

Tule sinäkin kokeilemaan restoratiivista jooga. Anna itsellesi lupa nauttia palauttavan rentouttavasta restoratiivisesta harjoituksesta. Turun Yoga Nordicilla on ainakin tämän kevään ajan restoratiivinen tunti joka maanantai klo 17.30-18.30. Tervetuloa!

SAA JAKAA!