Tässä listattuna tärkeimmät avainasiat opettamieni joogaharjoituksien suhteen:

  1. Harjoitus tehdään aina itseä varten, joogasalin ollessa täysin kilpailu ja uskontovapaa vyöhyke. Osoittaa rohkeutta ja kypsyyttä olla välittämättä siitä, mitä naapurimatolla tapahtuu.
  2. Oleellisempaa on se miltä harjoitus tuntuu, kuin se miltä se näyttää. Harjoituksen ei ole tarkoitus olla esteettinen vaan psykofyysinen. Ohjaajan rooli on olla ensisijaisesti tekemiseen kannustava ja etenkin huonokuntoisempien joogien anatomista turvallisuutta suojeleva – ei asanoiden linjauksista niuhoittaminen.
  3. Harjoituksessa etsitään omia rajoja, mutta niitä ei ole koskaan tarkoitus ylittää vaan pelkästään kevyesti nojata noita omia, alati liikkuvia rajoja vasten. Näin ne rajat aina lempeästi, mutta vääjäämättä hieman siirtyvät pidemmälle…
  4. Harjoituksen aikana kuunnellaan kaiken aikaa erittäin herkällä korvalla omaa kehoa ja päivän kuntoa. Tämä kuuntelu on ensisijaisesti harjoittajan, ei opettajan vastuulla. Opettaja kuitenkin muistuttaa asiasta joka ikisellä tunnilla.
  5. Hengitys on joogin paras mittari harjoituksen haastavuuden suhteen. Nenän kautta hengittämiseen pyritään kaikessa tekemisessä ja jos se ei onnistu, on aika keventää omaa harjoitustaan ja tekemisen intensiteettiä. Jooga ei ole kilpaurheilua – tavoitteena ei ole huippusuoritus vaan itselle juuri tänään sopiva harjoitus!
  6. Kipu ei kuulu lainkaanjoogaan ja on aina suurta viisautta, kun ei toimi omaa kehoaan vastaan vaan sen signaaleja nöyrästi kuunnellen ja kunnioittaen.
  7. Harjoitus tehdään joogaperinnettä kunnioittaen eli esimerkiksi hatha-asanoista käytetään mielellään niiden sanskriitinkielisiä nimityksiä.
  8. Joogasali on rauhan tyyssija, jonne ei sovi meluaminen tai urheiluseuramainen “pukukoppimeininki”.
  9. Harjoitus loppuu aina vähintään viiden minuutin Savasanaan, jolloin on mahdollisuus täydelliseen rentoutukseen, irtipäästämiseen sekä kehon ja mielen kuunteluun.
  10. Joogaaminen, kuten kaikki muukin itsensä kehittäminen edellyttää sitoutumista ja pitkäjänteisyyttä. Kärsivällisyys kyllä palkitaan, mutta ihmeitä ei tapahdu päivässä.
  11. Sekä dynaaminen yang että meditatiivinen yin ovat yhtä tärkeitä ja oleellisia joogan elementtejä. Ei ole toista ilman toista!
  12. Ohjaamani jooga on mystiikka- ja uskontovapaata. Silti tuskin ketään haittaa, jos tuntia maustetaan sopivan tilaisuuden tullen buddhalaisilla ja taolaisilla viisauksilla sekä puheilla esimerkiksi meridiaaneista. Yhtä oleellista on myös puhe anatomiasta, kuten fysikaalisista eroavaisuuksista ja vammojen ehkäisyyn liittyvistä teemoista.

 

SAA JAKAA!